Online Monitoring Nedir

Online monitoring yani çevirimiçi izleme/dinleme , dijital mecralarda “markanızın” veya kişisel olarak sizin hakkınızda konuşulanların takip edilmesi anlamına gelir.
Online Monitoring Nedir.

Online monitoring yani çevirimiçi izleme/dinleme , dijital mecralarda “markanızın” veya kişisel olarak sizin hakkınızda konuşulanların takip edilmesi anlamına gelir. Veri madenciliği, kategorize etme, raporlama, analiz vb. birçok aşamadan oluşmaktadır. Genelde markanızın isminin geçtiği platformları düzenli olarak RSS veya mail aracılığıyla bildiren bu servisin en önemli özelliği, “kelime temelli” arama yapmasıdır.

Arama motorlarının sunduğu olanaklar ve diğer teknik veri toplama yazılımları kullanılarak markanızdan hangi dijital mecralarda daha çok bahsedildiğinin ve bu mecraların hangilerinin markanız açısından en olumlu geri dönüşü sağlayacak trafiğe sahip olduğunun tespit edilmesi, dinleme ve izleme işlemlerine başlamadan önce yapılacak oldukça kapsamlı araştırmalardır ve veri toplanması süreci zaman alacaktır.

Markanızı ilgilendiren çevrimiçi ortamların ne olduğunun envanterinin çıkarılması sonucunda, elde edilen listelerde bloglar, wikiler, forum sayfaları, Facebook,Twitter ve bunlara benzer sosyal medya ağları olacaktır. Markanızla ilgili bilgi paylaşımının en yoğun olduğu mecralar belirlenerek, takip edilecek başlıca ağlar ve markanızın kitlesiyle buluşabileceği en popüler alanlar belirlenecektir. Bu alanlardaki konuşmalar takip araçları ve CaanSoft yazılımları kullanılarak, kurallar dâhilinde izlenecek, dinlenecek ve gerektiğinde bilgiler ölçümlenmek üzere kategorize edilecektir. Teknoloji sektöründeyseniz teknoloji bloglarından, oylama yapılan ürün inceleme sitelerinden, gıda alanında faaliyet gösteriyorsanız yemek bloglarından oluşan bir liste yaratılacaktır.

Tüketicilerinizin, müşterilerinizin, muhtemel müşterileriniz ya da başka bir deyişle hedef kitlenizin nerelerde iletişime geçtiğini bulup sizin için o platformlarda yer almaya başlanması ilk adımdır. 

İlk etapta bu süreç, markanıza ait konuşmaların ne kadarının olumlu veya olumsuz olduğu, hangi alanlarda nasıl algılandığınız konusunda fikir verecek, nitelik ve nicelik açısından geri bildirimler almanızı sağlayacaktır.

Online monitoring ile markanız hakkında çevrimiçi mecralarda neler konuşulduğunu, marka hakkında şikâyeti olan müşterilerimizin/takipçilerimizin nelerden şikâyet ettiklerini, markadan beklentilerini, markanızla yaşadıkları olumlu deneyimleri, kısaca “arkamızdan konuşulan” olumlu veya olumsuz birçok şeyi görebilmemizi sağlar.

Herhangi bir iletişim stratejisine başlamadan önce araştırma yapmak önemlidir. Konu sosyal medya olunca markanızla ilgili verilerin toplanarak oluşturulan izleme ve dinleme stratejileri daha fazla önem kazanmaktadır.

Tüketicilerinizin ihtiyaçlarını tespit edebilmek ve nerede olduklarını keşfedebilmek için mutlaka profesyonel bir araştırma yapılmalıdır. Tüketicilerinizin bulunduğu platformlardan hangilerinde ürün veya hizmetleriniz hakkında araştırma yapıp fikirlerini paylaştığı, olumlu ya da olumsuz yorum yapıp yapmadığı ve bu yorumlara olan geri dönüşleri yani yorumlara karşılık gelen cevapları keşfetmek, ürününüz ya da hizmetleriniz hakkında düzeltilmesi ve geliştirilmesi gereken uygulamaları belirlemenize katkıda bulunur. Araştırma yapılan belirli ağlar ve danıştıkları kanalların güncel olarak takip edilmesiyle hangi kaynaklara önem sırasına göre öncelik verileceği konusu saptanmış olur.

Belirlenen platform ve normlarının iletişim yöntemleri öğrenilerek, sizin gereksinimlerinize uygun bir strateji geliştirilecek ve tüketici kategoriniz, rakibiniz, ürününüz ve hizmetlerinize ilgi gösteren olası müşterileriniz gibi grup ya da kişilerden görüşleri ve geri bildirimleri alınarak, ürünümüz hakkında ki bilgiler güncel mi? Doğru anlaşılmış mı? Olumlu algılanmış ve sevilmiş mi? Tam tersi eksikleri var ve eleştiriliyor mu? vb sorular yöneltilerek kitlenizle bağ kurma çalışmalarına sağlıklı bir şekilde yapılabilecektir.

Online monitoring süreçlerinin sonucunda edindiğimiz bilgiler, kalınması ve terk edilmesi ya da bulunulmaması gereken ağlar ve mecralar hakkında fikir verecek ve bu bilgiler doğrultusunda bir yol haritası oluşturularak iletişim stratejiniz hakkında daha somut adımlar atabilmenizi sağlayacaktır.


Hangi sosyal ağların temel bilgi paylaşımı için kullanılacağını ve bu bilgilerin en uygun hangi kanallar aracılığıyla yayılacağının araştırılarak izlenmesi, sizin için en iyi ilişki geliştirme stratejisi olacak, mevcut ve potansiyel müşterileriniz / tüketicilerinizle ilişkilerinizi doğru ve gerçek zamanlı olarak güçlendirmenizi sağlayacaktır. Ve güçlenen ilişkileriniz sosyal çevrenize yansıyarak mevcut topluluğunuzun sizden bahsetmesiyle yeni ve daha güçlü bir potansiyel müşteri kitlesi yaratılmasıyla sonuçlanacaktır.